Trabajo voluntario en Los Molinos - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anouk Vissers - WaarBenJij.nu Trabajo voluntario en Los Molinos - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anouk Vissers - WaarBenJij.nu

Trabajo voluntario en Los Molinos

Door: Anouk Vissers

Blijf op de hoogte en volg Anouk

08 Maart 2015 | Peru, Cuzco

Het is 2 weken geleden sinds mijn laatste verslag. Inmiddels ben ik verhuisd naar het appartement boven de taalschool. Ik woon met 2 Nederlanders samen, een jongen en een meisje. In totaal wonen er hier 10 mensen, want er zijn nog 2 appartementen. Dat is erg gezellig! We gaan vaak leuke dingen doen samen. Het is weer even terug naar de studententijd. Ook wat het appartement betreft. Het is vrij basic allemaal en we hebben niet altijd (warm) water. Soms wordt het gewoon afgesloten in heel Cusco. Het is wel goed om te besparen ;)

Sinds 2 weken doe ik vrijwilligerswerk bij Los Molinos. Enthousiast en vol goede moed ben ik er aan begonnen. Na schooltijd komen de kinderen bij ons. We starten in een kring en vertellen om de beurt hoe je heet, hoe oud je bent en een favoriet onderwerp. Bijvoorbeeld je favoriete sport, dier, seizoen of kleur. Daarna gaan de kinderen aan tafel en volgt er een activiteit om de Engelse woordenschat te oefenen, binnen een thema. De eerste week was het thema 'eten'. We hebben ze Engelse woorden geleerd voor de Spaanse woorden die met eten te maken hebben. Bijvoorbeeld: food = la comida, bread = pan, apple = manzana, pasta = fideo, cheese = queso, etc...
De tweede week stond het thema 'seizoenen' centraal. Ook hier hebben we weer Engelse woorden aangeleerd die met de seizoenen te maken hebben. Zo is zomer, verano in het Spaans. Herfst is otoño. Lente is primavera. En winter is invierno. Daarnaast hebben we ook knutselwerkjes gemaakt. Zonnetjes, bloemen, herfstbomen en sneeuwwolken. Erg leuk resultaat.

De kinderen komen uit een niet al te best milieu. Ze hebben vaak dezelfde kleren aan en/of zijn kapot. En qua uiterlijke verzorging zie je ook dat ze het anders hebben. Je kijkt toch met een westerse bril, maar zij weten (gelukkig) niet beter. Het zijn lieve kinderen en noemen me teacher Anouk. Ze vinden het leuk als Kalijn en ik er weer zijn. Ze knuffelen en spelen graag met ons.

Toch ben ik niet helemaal blij met het project. Er is namelijk totaal geen structuur en weinig aansturing van de coördinator. Er wordt heel veel toegestaan. De kinderen luisteren niet naar elkaar, doen waar ze zelf zin in hebben en eten ontzettend veel snoep, terwijl niet elk kind daar geld voor heeft. Alles bij elkaar druist dat in tegen mij als persoon. Tegen mij als leerkracht. Een mooie uitdaging zou je zeggen, maar ik kan het hier niet volledig veranderen. Ze staan er ook niet echt open voor. En daarnaast is communiceren toch best lastig. Ik voel me er niet prettig bij. Na 2 weken het voordeel van de twijfel gegeven te hebben, heb ik toch besloten om te gaan veranderen van project. Als ik iets hier al geleerd heb, dan is het dat ik voor mezelf op moet komen. En als het niet goed voelt, dus actie moet ondernemen. Ik heb om een ander project gevraagd en komende week hoor ik of dat door kan gaan. Ik hoop dat dat door kan gaan en dat ik mijn laatste 6 weken vrijwilligerswerk een leuke tijd tegemoet ga bij een project waar ik me goed bij voel. Continuará...

  • 09 Maart 2015 - 10:47

    Bert Timmermans:

    Hoi Anouk,

    Ik begrijp, dat je niet helemaal blij bent met het project. ik denk, dat het vooral te maken heeft met de mentaliteit daar. Die is natuurlijk anders, dan bij ons in Nederland. Er zit daar minder structuur in , dan bij ons en ik denk, dat je die niet kan veranderen, ook al zou je dat graag willen.
    Maar als je er niet blij mee bent, heb je gelijk, dat je om een project vraagt waarbij je het beter naar je zin krijgt en waarbij je je mogelijkheden beter kan ontplooien.
    Al met al doe je toch weer een schat aan ervaring op.
    Hier hebben we inmiddels de eerst mooie dag van het jaar gehad, het was in Limburg plaatselijk 18 graden. Plonie en ik hebben een fietstocht van 40 km gemaakt , het was prima te doen.

    Groetjes en een knuffel van Bert en Plonie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Vrijdag 30 januari 2015 is het zover... Dan vertrek ik voor 5 maanden naar Zuid-Amerika!! De eerste 3 maanden ga ik vrijwilligerswerk doen bij het project 'Los Molinos' in Cusco in Peru. Daarna ga ik nog lekker 2 maanden reizen door Peru, Bolivia, Argentinië en Chili!

Actief sinds 20 Dec. 2014
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 6278

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 24 April 2015

Vrijwilligerswerk Peru

Landen bezocht: